Hygienický plán provozovny: na co nezapomenout

Co je to hygienický plán?
Hygienický plán nastavuje standard úklidu provozovny. Sestavuje se pro každý prostor samostatně, takže například v hotelu budete mít jiný plán pro úklid pokojů a jiný pro toalety v restauraci. Hygienický plán definuje co, jak, čím a jak často se má uklidit.
Kdo ho používá?
Hygienický plán pomůže osobám, které úklid provádí, ať už jde o vaše vlastní zaměstnance, nebo externí úklidovou službu. Využívá ho také ten, kdo kontroluje kvalitu provedeného úklidu. V některých provozovnách je plán vyvěšen i pro návštěvníky a klienty, což zvyšuje důvěryhodnost podniku.
Na co se zaměřit při sestavování?
Před sestavováním plánu si pečlivě prostor projděte a všímejte si všech maličkostí. Důležité body pro sestavování hygienického plánu jsou zejména:
- vybavení prostoru,
- použité materiály (podlaha, obklady, nábytek a další zařízení),
- množství osob, které prostor využívají,
- činnosti, které se v provozu provádí,
- speciální hygienické požadavky (např. v potravinářském průmyslu).
V plánu bude třeba určit:
- co se má uklízet,
- frekvence úklidu (kdy se má úklid provádět),
- jaké se mají použít pomůcky (např. mop, utěrka z mikrovlákna nebo třeba podlahový mycí stroj),
- jaké se mají použít úklidové prostředky.
Jaké zvolit úklidové prostředky?
Předně je nutné si uvědomit, že úklid nezvládnete s jedním čisticím prostředkem, každý povrch vyžaduje jinou péči. V nákupním seznamu by vám tak neměly chybět tyto prostředky:
- Čistič koupelen a WC
- Přípravek pro údržbu nábytku
- Prostředek na mytí podlahy
- Prostředek na mytí oken
- Gastrochemie pro čištění kuchyňských spotřebičů
- Další specializované prostředky – přípravky pro čištění koberců a čalounění nebo odvápňovače
Jak by měl hygienický plán vypadat?
Stačí textový dokument, ale často se do plánu přidává i grafika, která pomáhá pochopit přesný postup a pořadí úkonů. Nepoužívejte příliš mnoho textu, vytvořte hygienický plán jednoduchý, srozumitelný a graficky atraktivní, aby se v praxi dobře používal.